Celem niniejszej monografii jest promocja nowych form zarządzania zmianami w organizacjach. Wskazuje ona także, że zmiany zachodzące we współczesnych organizacjach wymagają skutecznych rozwiązań i umiejętności sprawnego zarządzania.

Zmiany należą do zjawisk wpisanych na stałe do scenariusza funkcjonowania obecnego świata. Mogą pojawiać się jako skutek działań zamierzonych, a więc celowych interwencji człowieka, ale występują też bez jego świadomego udziału. Wówczas mówimy o ich naturalnych źródłach. Współcześnie obserwowane tendencje w tej dziedzinie pozwalają przypuszczać, że istotnie wzrośnie częstotliwość zmian, ich szybkość oraz zasięg.

Aby zmierzyć się z XXI wiekiem, trzeba zrozumieć stałość zmian i zaakceptować towarzyszącą im niepewność. To z kolei wymaga opanowania nowych reguł i nowego sposobu myślenia. „Stare zasady” nie wystarczą, aby zrozumieć procesy gwałtownie zmieniającej się rzeczywistości.

Publikacja adresowana jest do studentów studiów wyższych, doktorantów oraz słuchaczy studiów podyplomowych z szeroko pojętej dziedziny zarządzania i dziedzin pokrewnych. Opracowanie stanowi źródło wiedzy teoretycznej dla pracowników i praktyków zarządzania (menedżerów) ochrony zdrowia.


Spis treści

Wstęp

Rozdział 1
Zmiana jako podstawowe pojęcie w charakterystyce warunków funkcjonowania organizacji

  1. Interpretacja pojęcia „zmiana” i charakterystyka pojęć bliskoznacznych
    1. Definicje zmiany
    2. Pojęcia bliskoznaczne zmianie
  2. Typologie zmian
  3. Źródła i strategie zmian

Rozdział 2
Zarządzanie zmianami w organizacji

  1. Pojęcie zarządzania zmianami
  2. Koncepcje struktury procesu zarządzania zmianami
  3. Podstawowe podejścia w zarządzaniu zmianami
    1. Podejście diagnostyczne
    2. Podejście prognostyczne
  4. Wybrane modele badania potencjału organizacji na potrzeby zarządzania zmianami
  5. Uczestnicy procesu zarządzania zmianami
    1. Rola człowieka w procesie zmian
    2. Opór wobec zmian i jego źródła
  6. Znaczenie kultury organizacyjnej w procesie zarządzania zmianą
    1. Pojęcie i składniki kultury organizacyjnej
    2. Funkcje kultury organizacyjnej w zarządzaniu zmianami
    3. Adaptacja kultury organizacyjnej w zarządzaniu zmianami
  7. Miejsce i rola wiedzy w zarządzaniu zmianami
    1. Wiedza w świetle zarządzania zmianami
    2. Struktura procesu przepływu wiedzy a zmiany w organizacji
  8. Znaczenie komunikacji społecznej w zarządzaniu zmianami
    1. Charakterystyka procesu komunikacji w zarządzaniu zmianami
    2. Bariery komunikacji
  9. Rola kadry kierowniczej w zarządzaniu zmianami
    1. Podstawowe funkcje kadry kierowniczej w procesie zarządzania zmianami
    2. Zakres uczestnictwa kadry kierowniczej w zarządzaniu zmianami
    3. Czynniki adaptacji kadry kierowniczej do zmian
  10. Doradztwo jako forma wspomagania zewnętrznego procesu zarządzania zmianami
  11. Problem czasu w zarządzaniu zmianami
  12. Zarządzanie zmianami w kontekście globalizacji

Rozdział 3
Zmiany w organizacji i kryzysy mogące wynikać z ich wdrożenia

  1. Zarządzanie w organizacji
    1. Pojęcie, funkcje i cechy sprawnego zarządzania
    2. Funkcjonowanie oraz struktura organizacji
    3. Menedżer i jego zadania w organizacji
  2. Kryzys w rozwoju organizacji
    1. Niepewność i ryzyko w działalności gospodarczej
    2. Zmiany i sytuacje kryzysowe w cyklu życia przedsiębiorstwa
    3. Pojęcie, cechy, funkcje i typy zjawiska kryzysu
    4. Przyczyny i przebieg kryzysu
  3. Systemy wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwach
    1. Przyczyny kryzysu na drodze do upadłości przedsiębiorstwa
    2. Klasyfikacja metod prognozowania upadłości przedsiębiorstw
    3. Źródła danych finansowych do badania kondycji przedsiębiorstwa
    4. Wady i zalety stosowania punktowej oceny zdolności finansowej przedsiębiorstwa
  4. Informacyjne podstawy pokonywania kryzysu
    1. Strategie zarządzania organizacją w kryzysie
    2. Identyfikacja uwarunkowań wyborów strategicznych
    3. Pozycja konkurencyjna organizacji
    4. Opcje strategiczne i kryteria wyboru
  5. Warunki osiągania sukcesu
    1. Przyczynowo-skutkowe uwarunkowania sukcesu
    2. Organizacja wewnętrzna przedsiębiorstwa
    3. Specyficzność motywowania personelu w sytuacjach kryzysowych

Rozdział 4
Publiczne jednostki opieki zdrowotnej w Polsce jako obszar wymaganych zmian

  1. Podstawowe pojęcia związane z opieką zdrowotną
    1. Organizacje w opiece zdrowotnej
  2. Opieka zdrowotna w Polsce – historia zmian
    1. Zmiany systemowe w latach 1945–1989
    2. Opieka zdrowotna w okresie transformacji (1989–1999)
    3. Opieka zdrowotna w świetle ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym
    4. Sektor prywatny w systemie opieki zdrowotnej
    5. Zmiany w kontekście Narodowego Funduszu Zdrowia
  3. Kadra kierownicza publicznych placówek opieki zdrowotnej jako uczestnik zmian
    1. Kierownik jako agent zmian organizacji opieki zdrowotnej
    2. Oczekiwania w stosunku do kierownika-agenta zmian a zadania realizowane przez niego w rzeczywistości
  4. Systemy oceny jakości funkcjonowania jednostek opieki zdrowotnej
    1. Zewnętrzne systemy jakości w opiece zdrowotnej jako element zmian
    2. Filozofia Total Quality Management jako element reorientacji
  5. Unia Europejska a opieka zdrowotna w Polsce
    1. Kierunki harmonizacji zmian w polskim systemie opieki zdrowotnej
    2. Szanse i zagrożenia integracji dla polskich organizacji opieki zdrowotnej

Rozdział 5
Kierunki usprawnień zarządzania zmianami w organizacjach opieki zdrowotnej

  1. Podsumowanie wyników diagnozy zarządzania zmianami w organizacjach opieki zdrowotnej
  2. Propozycje zmian w procesie zarządzania zmianami w organizacjach opieki zdrowotnej

Zakończenie

Bibliografia
Literatura przedmiotu
Akty prawne i inne
Strony internetowe

Spis tabel, rysunków i wykresów
Spis tabel
Spis rysunków
Spis wykresów