Celem niniejszej monografii jest promocja nowych form zarządzania zmianami w organizacjach. Wskazuje ona także, że zmiany zachodzące we współczesnych organizacjach wymagają skutecznych rozwiązań i umiejętności sprawnego zarządzania.
Zmiany należą do zjawisk wpisanych na stałe do scenariusza funkcjonowania obecnego świata. Mogą pojawiać się jako skutek działań zamierzonych, a więc celowych interwencji człowieka, ale występują też bez jego świadomego udziału. Wówczas mówimy o ich naturalnych źródłach. Współcześnie obserwowane tendencje w tej dziedzinie pozwalają przypuszczać, że istotnie wzrośnie częstotliwość zmian, ich szybkość oraz zasięg.
Aby zmierzyć się z XXI wiekiem, trzeba zrozumieć stałość zmian i zaakceptować towarzyszącą im niepewność. To z kolei wymaga opanowania nowych reguł i nowego sposobu myślenia. „Stare zasady” nie wystarczą, aby zrozumieć procesy gwałtownie zmieniającej się rzeczywistości.
Publikacja adresowana jest do studentów studiów wyższych, doktorantów oraz słuchaczy studiów podyplomowych z szeroko pojętej dziedziny zarządzania i dziedzin pokrewnych. Opracowanie stanowi źródło wiedzy teoretycznej dla pracowników i praktyków zarządzania (menedżerów) ochrony zdrowia.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1
Zmiana jako podstawowe pojęcie w charakterystyce warunków funkcjonowania organizacji
- Interpretacja pojęcia „zmiana” i charakterystyka pojęć bliskoznacznych
- Definicje zmiany
- Pojęcia bliskoznaczne zmianie
- Typologie zmian
- Źródła i strategie zmian
Rozdział 2
Zarządzanie zmianami w organizacji
- Pojęcie zarządzania zmianami
- Koncepcje struktury procesu zarządzania zmianami
- Podstawowe podejścia w zarządzaniu zmianami
- Podejście diagnostyczne
- Podejście prognostyczne
- Wybrane modele badania potencjału organizacji na potrzeby zarządzania zmianami
- Uczestnicy procesu zarządzania zmianami
- Rola człowieka w procesie zmian
- Opór wobec zmian i jego źródła
- Znaczenie kultury organizacyjnej w procesie zarządzania zmianą
- Pojęcie i składniki kultury organizacyjnej
- Funkcje kultury organizacyjnej w zarządzaniu zmianami
- Adaptacja kultury organizacyjnej w zarządzaniu zmianami
- Miejsce i rola wiedzy w zarządzaniu zmianami
- Wiedza w świetle zarządzania zmianami
- Struktura procesu przepływu wiedzy a zmiany w organizacji
- Znaczenie komunikacji społecznej w zarządzaniu zmianami
- Charakterystyka procesu komunikacji w zarządzaniu zmianami
- Bariery komunikacji
- Rola kadry kierowniczej w zarządzaniu zmianami
- Podstawowe funkcje kadry kierowniczej w procesie zarządzania zmianami
- Zakres uczestnictwa kadry kierowniczej w zarządzaniu zmianami
- Czynniki adaptacji kadry kierowniczej do zmian
- Doradztwo jako forma wspomagania zewnętrznego procesu zarządzania zmianami
- Problem czasu w zarządzaniu zmianami
- Zarządzanie zmianami w kontekście globalizacji
Rozdział 3
Zmiany w organizacji i kryzysy mogące wynikać z ich wdrożenia
- Zarządzanie w organizacji
- Pojęcie, funkcje i cechy sprawnego zarządzania
- Funkcjonowanie oraz struktura organizacji
- Menedżer i jego zadania w organizacji
- Kryzys w rozwoju organizacji
- Niepewność i ryzyko w działalności gospodarczej
- Zmiany i sytuacje kryzysowe w cyklu życia przedsiębiorstwa
- Pojęcie, cechy, funkcje i typy zjawiska kryzysu
- Przyczyny i przebieg kryzysu
- Systemy wczesnego ostrzegania w przedsiębiorstwach
- Przyczyny kryzysu na drodze do upadłości przedsiębiorstwa
- Klasyfikacja metod prognozowania upadłości przedsiębiorstw
- Źródła danych finansowych do badania kondycji przedsiębiorstwa
- Wady i zalety stosowania punktowej oceny zdolności finansowej przedsiębiorstwa
- Informacyjne podstawy pokonywania kryzysu
- Strategie zarządzania organizacją w kryzysie
- Identyfikacja uwarunkowań wyborów strategicznych
- Pozycja konkurencyjna organizacji
- Opcje strategiczne i kryteria wyboru
- Warunki osiągania sukcesu
- Przyczynowo-skutkowe uwarunkowania sukcesu
- Organizacja wewnętrzna przedsiębiorstwa
- Specyficzność motywowania personelu w sytuacjach kryzysowych
Rozdział 4
Publiczne jednostki opieki zdrowotnej w Polsce jako obszar wymaganych zmian
- Podstawowe pojęcia związane z opieką zdrowotną
- Organizacje w opiece zdrowotnej
- Opieka zdrowotna w Polsce – historia zmian
- Zmiany systemowe w latach 1945–1989
- Opieka zdrowotna w okresie transformacji (1989–1999)
- Opieka zdrowotna w świetle ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym
- Sektor prywatny w systemie opieki zdrowotnej
- Zmiany w kontekście Narodowego Funduszu Zdrowia
- Kadra kierownicza publicznych placówek opieki zdrowotnej jako uczestnik zmian
- Kierownik jako agent zmian organizacji opieki zdrowotnej
- Oczekiwania w stosunku do kierownika-agenta zmian a zadania realizowane przez niego w rzeczywistości
- Systemy oceny jakości funkcjonowania jednostek opieki zdrowotnej
- Zewnętrzne systemy jakości w opiece zdrowotnej jako element zmian
- Filozofia Total Quality Management jako element reorientacji
- Unia Europejska a opieka zdrowotna w Polsce
- Kierunki harmonizacji zmian w polskim systemie opieki zdrowotnej
- Szanse i zagrożenia integracji dla polskich organizacji opieki zdrowotnej
Rozdział 5
Kierunki usprawnień zarządzania zmianami w organizacjach opieki zdrowotnej
- Podsumowanie wyników diagnozy zarządzania zmianami w organizacjach opieki zdrowotnej
- Propozycje zmian w procesie zarządzania zmianami w organizacjach opieki zdrowotnej
Zakończenie
Bibliografia
Literatura przedmiotu
Akty prawne i inne
Strony internetowe
Spis tabel, rysunków i wykresów
Spis tabel
Spis rysunków
Spis wykresów